Wednesday 28 March 2012

:: pasrah bukan menyerah, tp TERSERAH pada cara anda menilai lah ::

Asslamualaikum w.b.t....berjalan di JALAN ALLAH bukan lah mudah..namun melepasinya ibarat masa berpuasa sahaja....bila mana kita berpuasa, sekejap sahaja..dalam masa yg sama kita tidak melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa walaupun hati & nafsu kita meronta2 meminta....kita menjaga semua kerana Allah...kita nampak mkanan yg enak-enak..kita bernafsu..tp kita mampu mengawalnya....akhirnya bila mana kita berbuka puasa...nikmat diberi tidak terkata indahnya....xmampu diungkapkan walau bermadah....

Begitu juga menjaga hawa nafsu lain...saya juga inginkannya...saya juga ada perasaan & nafsu terhadap berlainan jantina....nafsu saya juga meronta-ronta untuk memiliki seorg 'perwira dunia' yang caring terhadap saya....yang ambil berat tentang kesihatan bdn saya, yang menjaga hati saya, yang bertanyakan khabar saya, yang memberi semangat di saat sekarang sya menghadapi peperiksaan pertengahan dengan kerja2 kajian yang memeningkan sebagai pelajar kos psikologi,yg memberi semangat tika dlm resah, saya juga mahu berkawan dgnnya di FB, saya juga mahu berkomen-komen dgnnya, saya juga mahu like2 status dia, saya juga teringin menunjukkan saya suka dia!!!!...saya juga mahukan yang sama....ya...saya akui ramai sahabat2 perempuan yg menjaga saya...tetapi ia xsama dgn berlainan jantina....auranya sgt kuat...bukan mudah menepisnya bila dtg pula yg kacak bergaya, baik budi bahasa, mmpunyai harta,  tggi pendidikannya....haila...hebat ujian diberi olehNYA...

termenung seketika......

dia sukakan saya? kenapa dia memberitahu saya? kenapa berlaku lagi seperti dahulu....kenapa tidak terus pada kedua ibubapa saya dan salurkan sukanya pda jalan yg barakah.....ya Allah....kuatkan imanku ya Allah...mudah2an aku dpt bertahan di jalan Mu.... teringat pula peringatan dari sahabat matri izzah za'ba " hanis, lelaki yang soleh itu akan menjaga seorang muslimah...dia tidak akan menganiaya muslimah itu...dia juga tidak berani melanggar syariat Allah tetapkan...hanis, tidak ada dalam Islam ini membenarkan cinta sebelum perkahwinan..mana2 cinta sebelum berkahwin, itu bukan cinta...tp nafsu semata-mata....yakin dgn Allah hanis....hatta dlm Al-quran sendiri menyatakan (janganlah kamu menghampiri zina). hanis, Allah maha mengetahui, maha penyayang....DIA tahu hati kita, maka DIA sendiri telah memberi peringatan untuk kita TIDAK HAMPIRI zina...bukan xboleh like2 atau komen2..tp tidakkah itu membuatkan hati kita menghampiri zina? " terdiam aku seketika...malu tidak terkira.... skali lagi dia bersuara "hanis, nk suka seseorg boleh, nk cinta juga boleh, tp cara kita salurkan cinta itu yang berbeza...ya fitrah manusia..tapi macam mna kita salurkan fitrah kita..itu yg utama...

ingatlah "Ketika orang lain memandang couple/berpasangan itu manis dan suatu kebiasaan, kita tetap memandang itu adalah satu yang rosak dan kemungkaran" itu membuktikan kekuatan iman...

saya tidaklah hebat mna...saya juga pendosa...saya juga ada hati dan mata.....saya juga rasa mcm mna 'mereka' rasa....bukan saja2 menegur 'mereka' tp kerana sygnya saya untuk 'mereka'...


tegur salah
tak tegur rasa bersalah
sekarang aku menyerah
aku pasrah bukan mengalah
bukan juga berputus asa
aku juga manusia biasa
hanya mampu serah pada yg Maha Esa

"smoga 'mereka' dlm peliharanNYA, bukan dlm plukan syaitan durjana..Allahumma Amin"

No comments:

Post a Comment